Bez kontuzji na siłowni

Ostatnio dużą popularnością cieszy się inwestycja w trenera personalnego, który ułoży dla nas profesjonalny plan treningowy. Będzie także czuwał nad techniką każdego z wykonywanych powtórzeń, co uchroni nas od bolesnych urazów i kontuzji. Brzmi świetnie, jednak nie każdy może pozwolić sobie na tak kosztowną alternatywę. Naprzeciw potrzebom tej grupy ćwiczących wychodzą producenci aplikacji fitness i wearables. Obecnie dzięki rozwojowi technologicznemu również otrzymasz spersonalizowany plan treningowy. Ponadto w czasie rzeczywistym możesz śledzić swoje tętno, liczbę spalonych kalorii, liczbę kroków, dystans biegu itp.

Dlaczego rozgrzewka jest taka ważna?

Wbrew pozorom to podstawowa metoda na uniknięcie urazów podczas aktywności fizycznej, mimo że dla wielu przywołuje wspomnienie ze szkolnych czasów – niepotrzebny wymysł nauczycieli od WF-u. Zostając przy szkolnej ławce, rozgrzewkę przed treningiem można przyrównać do przygotowania przed egzaminem. Rozgrzewka ma więc za zadanie przygotować Twój organizm do wysiłku fizycznego, dzięki czemu unikniesz bolesnych urazów i kontuzji.

W skrócie rozgrzewka wiążę się z podniesieniem temperatury organizmu, któremu towarzyszy rozszerzenie naczyń krwionośnych. To z kolei zwiększa przepływ krwi i ma swoje zalety głównie dla mięśni. Dzięki temu mogą one pobierać z krwi tlen, który jest potrzebny do procesu wytwarzania energii.
Wyższa temperatura zwiększa również elastyczność tkanek miękkich narządu ruchu oraz włókien kolagenowych. W kilka minut może zostać podniesiona z 36 do 38°C. Ciepło, które wytwarza się w mięśniach poddawanych pracy, rozprzestrzenia się na cały organizm.

Podczas rozgrzewki przygotowywany jest także nasz układ nerwowy, od którego również zależy praca naszych mięśni. Motoneurony – elementy unerwiające określone włókna mięśniowe tworzą jednostkę ruchową. Od ich ilości zależy chociażby siła pracy poszczególnych mięśni. Poza tym układ nerwowy odpowiada także za dokładność wykonania ruchu.

Rozgrzewka jest jednak często deprecjonowana przez pasjonatów kulturystyki i fitness. Wśród tej grupy przyjęło się, że trening cardio (forma rozgrzewki) powinien być wykonywany po treningu siłowym, ponieważ powoduje niepotrzebną utratę energii, która jest potrzebna podczas podnoszenia ciężarów. Argument ten jest jak najbardziej poprawny, lecz temperaturę ciała można podnieść zaledwie w kilka minut. Zalecą się więc zaczynanie od krótkiej sesji na maszynach do budowania kondycji jak np. orbitrek, bieżnia czy rowerek.

Obecnie nowoczesne maszyny do ćwiczeń, z którymi mamy do czynienia w klubach fitness, są bezpieczne, a zachowując konieczne środki ostrożności, ryzyko urazów na siłowni można znacznie ograniczyć. Jeśli nie stać Cię na porady i instruktaż profesjonalisty, to być może dobrym pomysłem jest zainwestowanie w popularne wearables lub abonament aplikacji fitness. Większość z nich jest projektowana z myślą o ćwiczących zarówno na świeżym powietrzu, jak i w obrębie klubów fitness. Typowe kontuzje zdarzają się jedynie wtedy, gdy nie słuchasz swojego ciała, bądź trenujesz nieuważnie. To jednak głównie delikatne przeciążenia, które nie grożą poważnymi powikłaniami. Zwróć uwagę na to, jak ćwiczysz, a będziesz cieszyć się treningami na zewnątrz czy na siłowni.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search