Poznaj 6 głównych rodzajów treningów

Branża fitness cały czas szuka najefektywniejszych rozwiązań, które pozwolą na poprawę kondycji, redukcję tkanki tłuszczowej oraz rozbudowę masy mięśniowej. Na przestrzeni lat przeprowadzono wiele eksperymentów, także opracowano nowe sposoby na trening. Dziś możemy wyróżnić ich sześć głównych rodzajów. Na czym polegają i czym różnią się poszczególne z nich?

CrossFit

CrossFit pojawił się na początku XXI wieku, więc jest stosunkowo nowym z rodzajów treningu. Pierwotnie był to trening skierowany dla amerykańskich policjantów, jednak w niedługim czasie zaczęli stosować go również strażacy, żołnierze oraz członkowie Marines. CrossFit jest programem ćwiczeń, w którym wykorzystuje się sprzęt z kilku dyscyplin sportowych. Do ćwiczeń można dodać także te z wagą własnego ciała.

Na co pomaga?

Ten rodzaj treningu przede wszystkim rozwija ogólną sprawność organizmu. Dodatkowo wpływa bardzo dobrze na poprawę kondycji, jednocześnie zwiększając szybkość, koordynację ruchową, zwinność, równowagę oraz elastyczność ciała. CrossFit rozwija również masę mięśniową, a także pozwala spalić dużą ilość kalorii (nawet do 1000-1500 kcal).

Kalistenika

Kalistenika to rodzaj treningu, który nie wymaga żadnego sprzętu. Z powodzeniem można wykonywać go w domowym zaciszu. Kalisteniczny trening polega na wykonywaniu ćwiczeń z użyciem własnego ciała. Najczęściej są to wykonywane w różnych wariantach pompki, przysiady oraz brzuszki. Do zestawu ćwiczeń dodać można również podciąganie i dipy.

Na co pomaga?

Trenując kalistenikę, można zarówno zwiększyć swoją sprawność fizyczną, jak i zbudować masę mięśniową. Trening z wagą własnego ciała skutecznie rozwija mięśnie ze względu na stosunkowo duże obciążenie podczas wykonywania ćwiczeń.

Trening siłowy

Trening siłowy jest najpopularniejszą formą treningu. Szacuje się, że w samej Polsce z tego typu treningu korzysta blisko 3 miliony osób. Trening siłowy to nic innego jak wykonywanie ćwiczeń z odpowiednim obciążeniem. Przy treningu tego typu używa się hantli oraz sztang. Metodą na rozwój siły oraz masy mięśniowej jest systematyczne zwiększanie ilości powtórzeń, oraz obciążenia przy wykonywaniu danych ćwiczeń. 

Na co pomaga?

Trening siłowy rozwija przede wszystkim siłę poszczególnych partii mięśniowych. Stosuj się go głównie w celu rozbudowy sylwetki. Jest on również bardzo skuteczny przy redukcji tkanki tłuszczowej.

Trening cardio

Trening cardio polega na wykonywaniu danej aktywności fizycznej w podobnym tempie przez określony czas. Do treningu cardio najczęściej używa się bieżni lub rowerka stacjonarnego. 

Na co pomaga?

W odróżnieniu od wcześniej wymienionych rodzajów treningów cardio nie wpływa na rozwój masy mięśniowej. Pomaga jednak w spalaniu tkanki tłuszczowej i jest często wybierany przez osoby, które chcą schudnąć.

Trening interwałowy i obwodowy

Interwały polegają na przeplataniu umiarkowanego wysiłku (takiego jak przy cardio) z wysiłkiem o maksymalnym nasileniu. W odróżnieniu od treningu cardio interwały są treningiem beztlenowym.

Pozwalają na szybką utratę tkanki tłuszczowej, a dodatkowo mocno aktywują włókna mięśniowe. Przy dobrze wykonanym treningu interwałowym tkanka tłuszczowa będzie spalana jeszcze przez 24 godziny od jego zakończenia.

W treningu obwodowym wykonuje się tzw. okrążenia. Każde okrążenie zawiera ćwiczenia na poszczególne partie mięśniowe z użyciem ciężarów oraz własnego ciała. Przerwa pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami powinna być jak najkrótsza. Po wykonaniu pełnego okrążenia należy przejść do kolejnego i powtórzyć cały cykl wcześniej ustaloną ilość razy (najczęściej będą to 3 obwody).

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search